måndag 17 april 2017

Evangeliet för Annandag Påsk
170417


Här är en del delar ur Evangelierna som hände efter Jesu uppståndelse och de kan vara lämpliga att läsa nu på Annandag Påsk som ju också är en Kristen högtid.


Mark 16:12. Och sedan finns de två, de som vandrar, när han uppenbarar sig i sin nästa [andra] gestalt [natur] för dem när de går ut till landet.
Mark 16:13. Och de går då och berättar för de övriga, men inte heller dem tror de på.

Luk 24:13. Och se, två av dem var på väg den dagen till byn som låg 60 stadier [60*190m= 1,1 mil] från Jerusalem [Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet], den hette Emmaus [varm, vår].
Luk 24:14. Och de samtalade med varandra om allt detta som hade hänt.
Luk 24:15. Och det blir då så att de samtalar och de resonerar när Jesus närmar sig och sedan gick tillsammans med dem
Luk 24:16. Men deras ögon var tröga [envisa] så att de inte kände igen honom.
Luk 24:17. Men han frågar dem, varför ni pratar om dessa saker med varandra, medan ni går här och ser nedstämda ut.
Luk 24:18. Och Kleopas [ryktbar far] svarar honom då: Du måste vara en ensling i Jerusalem, och därför inte känna till det som händer där de här dagarna.
Luk 24:19. Och han säger till dem, vilka saker.  Och de svarar honom: Det om Jesus från Nasaret [gård, skydd, vakt, blir fostrad, örn]. Han som är den som var profet, handlingskraftig och stark i ord inför Gud och hela folket.
Luk 24:20. Och hur våra överstepräster och rådsherrar överlämnar honom till dödsdom och korsfäster honom.
Luk 24:21. Och vi hoppades att han är den som vill lösa [förlossa] Israel, men förutom allt detta är det tredje dagen idag, efter det att det här händer.
Luk 24:22. Och dessutom, några av våra kvinnor gör oss från vettet [rädda, häpna], i det de var vid graven tidigt i gryningen.
Luk 24:23. Och dessutom säger kvinnorna att de inte finner hans kropp då de kommer dit och att de har sett änglar, i en syn, som säger att han lever.
Luk 24:24. Och några som hör till oss går då bort till graven och de finner att det är på det sättet som kvinnorna säger men honom ser de inte.
Luk 24:25. Och han säger då till dem: O, ni tillhör de som inte förstår och är tröga i hjärtat till att tro på allt det som profeterna säger.
Luk 24:26. Nej, så här är det, Messias [Kristus, Den Smorde] var tvungen att lida och att komma in i sitt majestät [ära, strålglans, härlighet].
Luk 24:27. Och han börjar från Moses och från alla profeterna, och han förklarade för dem, alla skrifter om honom själv.
Luk 24:28. Och då de kommer nära den by som de var på väg till, låtsades [gjorde] han som han ville gå vidare.
Luk 24:29. Och de övertalar honom genom att säga: Dröj kvar hos oss till kvällen för dagen har blivit långt gången. Och han går då in för att stanna med dem.
Luk 24:30. Och det blir då så att de tar plats vid bordet med honom. Han välsignar då brödet och han bryter det och överräcker till dem.
Luk 24:31. Och deras ögon öppnas och de känner igen honom och då blir han osynlig och försvinner från dem.
Luk 24:32. Och de säger till varandra, var inte våra hjärtan brinnande, när han var bland oss, liksom det han sade till oss på vägen och likaså när han öppnade [förklarade] skrifterna för oss.
Luk 24:33. Och de reser sig upp i samma stund, och de vänder tillbaka in till Jerusalem och de finner de 11 som har samlats och de som var tillsammans med dem.
Luk 24:34. Dessa säger: Jesus är uppstånden, det är säkert, för han är den som visat sig för Simon.
Luk 24:35. De själva berättar också för dem, det på vägen och hur han då blir igenkänd av dem vid brytandet av brödet.


Mark 16:14. Därefter blir han synlig för de 11, till dem som ligger till bords och han skäller ut [klandrar] dem för deras otro, och hårda hjärta, nu ser de honom, han som hade uppstått, som de inte trott på.
Mark 16:15. Och han säger till dem: Nu skall ni resa ut till hela värden, ni skall förkunna evangeliet till hela skapelsen.
Mark 16:16. Den som tror och blir döpt kommer att bli frälst [räddad] men den som inte tror han kommer att bli fördömd.
Mark 16:17. Och tecknen till dem som tror är detta, som kommer att följa dem i mitt namn, de kommer att kasta ut demoner [avgudar, onda andar], de kommer att tala i nya [friska] språk [tungomål].
Mark 16:18. Ormar skall de ta bort och skulle de dricka något dödligt så kommer det absolut inte att skada dem, på sjuka skall de lägga händerna och de kommer att bli friska.

Luk 24:36. Men då under det de talar står Jesus mitt bland dem och säger till dem: Frid [fred, välgång] med er.
Luk 24:37. Men de blir då skrämda och grips av skräck, de menar att de ser en ande.
Luk 24:38. Och han säger då till dem, varför är ni skrämda, och varför stiger tvivel upp i era sinnen.
Luk 24:39. Se mina händer och mina fötter, för det är jag, känn på mig och se, för en ande har inte kött och ben som ni ser jag har.
Luk 24:40. Och medan han säger det här så visar han händerna och fötterna för dem.
Luk 24:41. Men fortfarande håller deras misstro dem från glädje och förundran och han säger därför till dem: Har ni mat här.
Luk 24:42. Och de lämnade då över stekt fisk och en bit av en honungskaka till honom.
Luk 24:43. Och han tar då emot inför dem och han äter.
Luk 24:44. Och han säger då till dem: Jag sade när jag ännu var tillsammans med er, att det är nödvändigt, att fullfölja allt det som är skrivet i Mose lag och profeterna och psalmerna om mig.
Luk 24:45. Därefter öppnar han deras sinne [förstånd] till att förstå skrifterna.
Luk 24:46. Och han säger till dem, att på detta sätt har det skrivits, och därför var det nödvändigt att lida för Messias [Kristus, Den Smorde], och att uppstå från de döda på tredje dagen.
Luk 24:47. Och att omvändelse [ånger] och syndernas förlåtelse [nåd från synder, frihet från synder] för alla folk, förkunnas i hans namn, och först för Jerusalem.
Luk 24:48. Och ni, ni är vittnen om det här.
Luk 24:49. Och se, jag ger er min faders löften, och ni skall vara kvar i staden Jerusalem, tills ni ikläds med kraft från höjden.

Joh 20:19. Och sent den första dagen i veckan, när dörrarna har stängts var lärjungarna samlade av rädsla för judarna. Då kommer Jesus och ställer sig mitt bland dem. Och han säger till dem: Frid med er.
Joh 20:20. Och medan han säger det, visar han dem händerna och sin sida. Och lärjungarna jublar när de ser Jesus.
Joh 20:21. Och Jesus säger sedan till dem en gång till: Frid med er, som Fadern har sänt mig sänder jag också er.
Joh 20:22. Och när han har sagt det andas [blåser] han ut och säger till dem: Tag emot helig ande.
Joh 20:23. Om ni förlåter någras synd [lagbrott] blir de förlåtna. Om ni binder några så har de blivit bundna.
Joh 20:24. Och Tomas [tvilling, hederlig, förundrad, ensam] en bland de 12, han som kallas Didymus [tvilling] var inte med dem när Jesus kom.
Joh 20:25. Och de andra lärjungarna sade då till honom: Vi har sett Jesus [Herren, Jashve]. Men han svarar dem: Om jag inte får känna spikmärkena i hans händer, och föra in mitt finger i märket av spiken och föra in handen min i hans sida, kommer jag absolut [verkligen] inte att lita på det.

Apg 1:3. Och som själv levande visar han det, efter sitt lidande, i många tecken, genom att han låter sig ses i 40 dagar av dem, och han talar om Guds rike.
Apg 1:4. Och när han var tillsammans med dem anbefallde han dem att inte gå bort från Jerusalem [Fredsstaden, Fridsstaden, den fullkomliga staden, staden i säkerhet], utan att vänta på min fars löfte, som ni har hört.
Apg 1:5. För Johannes [han ger nåd] han döpte ju med vatten, men ni kommer att döpas i Helig Ande, nu efter få dagar [efter inte många av dessa dager].
Apg 1:6. Och när de var tillsammans frågade de honom verkligen: Jesus [Herren, Jashve] är det i dessa tider du återupprättar riket åt Israel.
Apg 1:7. Men han svarar dem då: Det är inte er sak att veta tider, den tid som fadern fastställer, i sin egen auktoritet [makt, kompetens, frihet].
Apg 1:8. Men ni kommer att motta kraft när den Helige Ander kommer över er och ni kommer att bli mina vittnen i Jerusalem och i hela Judéen och Samarien [vakt station] och till Jordens [värdens] yttersta plats.


Mat 28:16. Och de 11 lärjungarna de tar sig till Galileen till det berg där, som Jesus tidigare sagt till [bestämt] dem.
Mat 28:17. Och de ser honom där, och de böjer sig ner inför [dyrkar] honom, men de tvivlar [är tvehågsna].
Mat 28:18. Och Jesus kommer då fram till dem och säger till dem: Till mig ges nu [har gets] alla makt i himlen och på jorden.
Mat 28:19. Alltså, gör alla hedningar [folk, nationer, raser] till lärjungar, genom att resa ut och genom att döpa dem i faderns och sonen och den helige andes namn.
Mat 28:20. Och ni skall lära dem att ta varar på allt som jag befaller [anbefaller] er och se jag är alltid [alla dagar] med er i evighet [till denna tidsålders slut], Amen [det är sant].

(efter det syftar här på när Jesus visade sig för lärjungarna Joh 20:19 - 29)
Joh 21:1. Efter det visar sig Jesus åter för lärjungarna vid Tiberias sjö. Och så här visar han sig då.
Joh 21:2. Simon [höra, tala, förklara, proklamera] Petrus [klippa] och Tomas [tvilling, hederlig, förundrad, ensam] han som kallas Didymus [tvilling] och Natanael [Guds gåva] från Kana [villig, ägare, köpare] i Galileen [cirkel, fällbar, ringa, gräns, kust, land] och Sebedeus [gåvorna, min gåva] söner och två av hans andra lärjungar, var tillsammans.
Joh 21:3. Simon Petrus säger till dem: Jag går och fiskar. De säger till honom: Vi går med dig vi också. Och de går då iväg och de kliver genast upp i båten. Men den natten fångar de inget.
Joh 21:4. Och när det blir gryning står Jesus på stranden, men lärjungarna hade inte förstått att det är Jesus.
Joh 21:5. Jesus säger då till dem: Barn har ni ingen mat. De svarar honom: Ingen.
Joh 21:6. Och han säger till dem: Kasta ut nätet på båtens högra sida och ni skall få. De kastade då ut och de mäktade inte mera att dra in på grund av den stora mängden fisk.
Joh 21:7. Och den lärjunge som Jesus älskade säger till Petrus: Det är Jesus [Herren, Jashve]. När Simon Petrus hör att det är Jesus [Herren, Jashve] tar han om sig manteln för han var naken, och han kastar sig i sjön.
Joh 21:8. Och de andra lärjungarna de kommer med båten för de var inte långt från stranden, utan ungefär 200 alnar (100 m), och de släpar fisknätet.
Joh 21:9. Och när de då går i land ser de en koleld som är där och fisk som ligger på den och bröd.
Joh 21:10. Jesus säger till dem: För hit av fiskarna, som ni nu har fångat.
Joh 21:11. Simon Petrus står då upp och drar nätet upp på land, och det är fullt av 153 stora fiskar, och fastän de är så många går inte nätet sönder.
Joh 21:12. Jesus säger till dem: Kom och ät. Men ingen av lärjungarna vågade fråga honom: Vem är du. För de ser [förstår] att det är Jesus [Herren, Jashve].
Joh 21:13. Och Jesus går fram och tar brödet och ger till dem och fisken på samma sätt.
Joh 21:14. Detta är redan tredje gången Jesus visar sig för sina lärjungar, han som är uppväckt från de döda.
Joh 21:15. Och då de äter säger Jesus till Simon Petrus: Simon Jonas [duva] son, älskar [håller av, högaktar, är trofast mot] du mig mer än dessa. Han svarar honom: Ja Jesus [Herre, Jashve], du vet att jag älskar [håller av, är vän till] dig. Han säger till honom: Var en herde för mina lamm.
Joh 21:16. Åter en andra gång, säger han till honom: Simon Jonas son älskar [håller av, högaktar, är trofast mot] du mig. Han säger till honom: Ja Jesus [Herre, Jashve] du vet att jag älskar [håller av, är vän till] dig. Han säger till honom: Led mina får.
Joh 21:17. För tredje gången säger han till honom: Simon Jonas son, älskar [håller av, är vän med] du mig. Petrus blir förtvivlad och säger då till honom för tredje gången: Jesus [Herre, Jashve] du vet allt, du vet att jag älskar [håller av, är vän med] dig. Jesus säger till honom: Var herde för mina får.
Joh 21:18. Amen [sant], Amen, jag säger dig när du var ung spände du bältet om dig och du gick där du ville, men när du blir äldre [gammal] har du sträckt ut händerna och andra kommer att spänna bältet om [rusta, göra i ordning] dig och man kommer att föra dig dit du inte vill.
Joh 21:19. Och det här säger han i det han anger vilken döde han kommer att ära Gud med, och när han sagt det här, säger han till honom: Följ mig.
Joh 21:20. Och då Petrus vänder sig om ser han den lärjunge som Jesus älskade, som var med i sällskapet, och det var han som låg till bords i måltiden vid hans bröst. Och som då säger: Jesus [Herre, Jashve], vem är det som förråder dig.
Joh 21:21. Petrus ser då denne, han säger till Jesus: Jesus [Herre, Jashve], hur blir det med han.
Joh 21:22. Jesus säger till honom: Om jag vill att han skall stanna kvar tills jag kommer, vad gör det för dig, följ du mig.
Joh 21:23. Och så kom det ordet ut bland bröderna, att den lärjungen inte dör, men Jesus sa inte till honom, att han inte dör, utan om jag vill att han stannar kvar tills jag kommer, vad gör det för dig.
Joh 21:24. Det är han, den lärjungen, som vittnar om det här och han är den som har skrivit det här, och vi vet hans vittnesmål är sant.


Joh 20:26. Men efter åtta dagar var hans lärjungar åter igen där inne och Tomas var med dem. Jesus kommer medan dörrarna var stängde och han ställer sig då mitt ibland dem och han säger: Frid med er.
Joh 20:27. Sedan säger han till Tomas: För hit ditt finger och se här är mina händer och för hit din hand och för in den i min sida, och sluta att inte tro, utan tro.
Joh 20:28. Och Tomas svarar honom då: Min Jesus [Herre, Jashve] och min Gud.
Joh 20:29. Jesus säger till honom: För att du har sett mig, Tomas, har du trott. Välsignade, de som inte ser och ändå tror.


Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar